Rodarea discurilor si placutelor de frana
Stiati ca discurile si placutele de frana trebuie rodate pentru a va bucura de o performanta la franare si o durata de viata maxime?
Modul ideal de rodare este prezentat pe linkul de mai jos de expertul de la Ap Racing dar daca nu aveti timpul sau posibilitatea sa iesiti cu masina pe un drum intins puteti roda noile frane prin incalzirea treptata a acestora printr-o suita de 5-10 franari de la 80km/h pana la 40km/h, dar fara sa franati brusc (nu apasati pedala la maxim astfel incat sa riscati blocarea rotilor intrucat exista riscul ca placutele de frana nerodate sa amprenteze discurile! chiar daca vedeti ca in timpul procedurii de rodare incepe sa iasa fum nu va ingrijorati, e normal!).
Aceasta procedura permite o depunere uniforma a materialului de frictiune de pe placute pe discurile de frana. Este recomandat ca acest procedeu sa fie repetat cateva zile, timp in care ar fi bine sa evitati franarile bruste (desigur, oricat de prudent ati conduce cateva zile, e posibil sa apara situatii in trafic care sa impuna franarea brusca si blocarea rotilor, insa cu un stil de conducere defensiv si anticipativ, se pot evita astfel de incidente).
Daca aveti posibilitatea sa iesiti la drum lung (asa ar fi ideal si indicat!), dupa aceste franari sucesive de la 80-100km/h pana la 40km/h, este recomandat sa mai franati de 4-5 ori de la 130km/h pana la 50km/h. Dupa aceste 4-5 franari este important sa nu va opriti si sa continuati sa mergeti mai incet (50-70 km/h) timp de 10-15 minute pentru a raci sistemul de franare.
Depunerea uniforma a materialului de frictiune pe discuri dureaza maxim 5000km, in functie de regimul de franare, motiv pentru care este recomandat sa se repete procedeul la fiecare 5000km sau cand simtiti nevoia. Este bine de stiut ca atunci cand franele sunt foarte incinse (dupa o calatorie cu franari frecvente, pe drum de munte de ex.) sa evitam franarile bruste care duc la blocarea rotilor si oprirea masinii, cat si parcarea cu frana de mana trasa, intrucat pacutele pot amprenta discurile sau pot chiar ramane lipite de disc. Dupa astfel de trasee e bine sa rulati putin la viteza mai mica pt a permite racirea franelor.